Dijous, 25 De Maig De 2017
Telèfon: 973 32 07 05 Fax: 973 32 07 05

Història

Economia

Basada tradicionalment en el cultiu de cereals, amb la millora dels sistemes de regadiu es va estendre al cultiu de la fruita.  La ramaderia porcina es va començar a desenvolupar a partir de la dècada dels 70.  Des de 1996 funciona a l'Abocador Comarcal del Pla d'Urgell.  Disposa d'una zona de sòl industrial idòniament ubicada al costat de l'autovia A-2.

Història

A part de les excavacions que ens indiquen on i en quin lloc va estar el poblat de Castellnou, és en el segle XII quan podem certificar la seva naixement com a nucli de població, així ens ho confirma la seva carta de població.

Vegeu la publicació "Carta de poblament de Castellnou de Seana (25 de maig de 1179). Roser Reynal i Miquel Galitó. Pagès editors, Lleida 1989. ISBN 84-86.387-93-0, dins de la Col.lecció" Estudis Castellnouencs-3 " .

Aquesta carta va ser atorgada per Guillem d'Anglesola i la seva dona Arsendis als quaranta-set pobladors de Castellnou, als que fan donació determinant tots els seus límits i fronteres.  La data de la còpia de la imatge pergamí és del 19 de gener de 1230, és a dir cinquanta-un any després de fer-se efectiva la seva donació en 1179.

Va ser arran de la seva delimitació quan va passar a anomenar-Castellnou de Seana, per una de les partides properes anomenada Sesana i que va derivar en Seana, situada al nord-est del terme de Castellnou.

Comunicacions

Situat a uns centenars de metres de l'antiga carretera Reial, posteriorment convertida en Carretera N-II, ha dotat als seus habitants d'una immillorable situació, evitant els inconvenients del trànsit rodat, que actualment circula només a uns centenars de metres de l'actual autovia A-2 .

També disposa d'estació de ferrocarril, que es va construir a finals dels anys 50 amb la participació de tot el poble pel sistema de "joves", és a dir, cada família aportava un membre com a treballador mitjançant un calendari de rotacions.  Actualment funciona com baixador.

Personatges cèlebres

Ens remetem als volums publicats, ja que en ells estan gairebé tots els personatges importants.

Aquesta població està publicant un volum anual de la col.lecció titulada "Estudis Castellnouenses" durant dinou anys, en la, que entre altres, s'ha publicat la seva carta de població, biografies de Pere Carrera Torrent últim abat del monestir de Santes Creus, biografia de l'escriptor Domènec Costa i Bafarull entre d'altres.

Aquesta editada per Pagès Editors i el director de la col.lecció és Miquel Galitó i Pubill.  Estan publicades en català.  La presentació dels llibres acostuma a ser el dia de la seva Festa Major, el 3 de febrer festivitat de Sant Blai.

Cronològicament les obres publicades són:

1 .- Castellnou de Seana abans i Despres del Canal d'Urgell (1840-1880).  Autor: Miquel Galitó i Pubill

2 .- Domènec Costa i Bafarull, rector de Castellnou de Seana (1749-1806).  Autor: Miquel Galitó i Pubill

3 .- La Carta de poblament de Castellnou de Seana (25 de maig de 1179).  Autors: Roser Reynal i Alibés i Miquel Galitó Pubill

4 .- Castellnou de Seana al segle XVIII.  Autor: Esteve Mestre i Roigé

5 .- La Golarda.  Vivències de la història contemporània de Castellnou de Seana.  Autor: Francesc Pascual Greoles

6 .- Notícies de Castellnou de Seana al segle XVII.  Autors: Miquel Galitó o Pubill i Esteve Mestre i Roigé

7 .- Reculls Històrics de Castellnou de Seana.  Autors: DD.AA.  fins a un total de set.

8 .- El Jardí de la Boira.  Autor: Francesc Pascual Greoles

9 .- En guardem el record.  Autors: DD.AA.  fins a un total de nou.

10 .- Pere Carrera i Torrent (1785-1844).  Darrer abat de Santes Creus  i fill de Cstellnou de Seana.  Autor: Miquel Galitó

11 .- Fisonomia Pròpia.  Autors: DD.AA.  fins a un total de set.

12 .- Lligant el Feix.  Autors: Jaume Cabestany i Núria Forns a més del Grup de Redacció.

13 .- Cop d'ull al segle XX.  Autors: DD.AA.  fins a un total de cinc, més el Grup de Redacció.

14 .- Camins, flora i fauna de Castellnou de Seana.  Autors: Jaume Cabestany i Llorenç Borràs, a més del Grup de Redacció.

15 .- 50è aniversari de l'estació.  Autors: Ramon Niubó i Maria Ramon Costa, a més del Grup de Redacció.

16 .- La grandesa dels homes Anònims: Aleix Galitó, Josep Bastons i Antoni Adern.  Autors: Miquel Galitó i Francesc Pascual

17 .- Història de l'automoció a Castellnou de Seana, segle XX.  Autor: Xavier León.

18 .- Raimunda Bellet Vilalta, Abadessa del convent de clarisses de Balaguer (1767-1846).  Autors: Miquel Galitó i Francesc Pascual

19 .- La Bona sembra.  L'ensenyament a Castellnou de Seana.  Coordinació: Miquel Galitó i Pubill

20 .- Passejant paper meu poble.  Autora: Ramona Sanfeliu